خروج ۱۶ میلیارد دلار ارز از ایران برای واردات غذا‌

خروج ۱۶ میلیارد دلار ارز از ایران برای واردات غذا‌
شناسه خبـر : ۱۱۴۸۸۸ چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹

معاون وزیر و رئیس سازمان تات گفت:به واسطه واردات غذا ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود.

به گزارش شهروند البرز سیدمجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تات صبح امروز در رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی که در سالن جلسات بیوتکنولوژی برگزار شد، با اشاره به اینکه ما از سربازان سپاه با عملیاتی که دیشب انجام داده اند سپاسگذاریم چرا که آنها قدرت ایران را به تمام جهانیان نشان دادند، اظهار داشت: با تغییرات اقلیمی که در حوزه کشاورزی رخ داده افزایش دما سبب محدودیت بیشتری در این حوزه شده است.

 

وی با بیان اینکه با شرایط حال حاضر که افزایش جمعیت و میزان جمعیت تا سال 1430 به 103میلیون نفر رسیده است، افزود: به واسطه واردات غذا 14 تا 16 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود.

 

وی با توجه به اینکه امنیت غذایی جزو اصلی ترین تصمیم گیری در کشورها بوده است و در تامین آن مشکل داسته باشد دچار آسیب می شود.

 

خیام نکویی با بیان اینکه در برنامه هفتم نیز پیش بینی شده است که تا پایان برنامه 90 درصد به خودکفایی در این حوزه دست پیدا کنیم، خاطرنشان کرد:باید در بخش کشاورزی دقت لازم را داشته باشیم تا دربخش فناوری و هوش مصنوعی به بومی سازی برسیم تا بتوانیم فناوری را در زیرساخت های لازم در حوزه تات اثربخش سازیم .

 

رئیس سازمان تات با بیان اینکه در حال حاضر در بعد انسانی فارغ‌التحصیلان هوش مصنوعی افرایش یافته اند و به فناوری تولید پهپاد با تمام تکنولوژی روز دنیا دست پیدا کرده ایم که نمونه آن در جنگ های نظامی قابل مشاهده است، بیان کرد: ماهواره ها بعد دیگری از پیشرفت ها هستند که در این زمینه باید تمام موسسات تات مجهز به آن شوند تا تحول چشمگیری در این زمینه ایجاد شود.

 

خیام نکویی با اشاره به اینکه باید به سمت دانش بنیان شدن جهاد کشاورزی پیشروی کنیم ، افزود: امروز به تولید 14میلیون تن گندم رسیده ایم و در این زمینه خودکفا شده ایم.

 

رییس سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه مهمترین چالش امروز بحث آب بوده است،عنوان کرد: ما با در کنار روش های دیگر باید کشت بهاره به پاییزه مثل چغندر قند با ید به سمت را سوق دهیم تا به سمت کاربرد هوش مصنوعی برویم .

 

وی ابا بیان اینکه با کاربرد هوش مصنوعی 20 درصد مصرف آب کاهش می یابد، گفت: پهباد ، ماهواره و هوش مصنوعی همراه با آمار و داده ها مهمترین ابزار در بخش کشاورزی است که در این بخش نیاز به فناورهای جدید وجود دارد.

 

خیام نکویی با توجه به اینکه تشخیص بیماری ها و آفات مهمترین چالش بوده است ،بیان کرد: یکی دیگر از چالش ها محصول سالم است که در این سه سال گذشته با قدردانی از موسسه تحقیقات گیاه پزشکی و معاونت تحقیقات تات باید اقدامات موثری ایجاد شود.

 

وی ادامه داد: یکی از چالش های کشاورزی تغییرکاربری اراضی بوده است.

تبدیل چالش های کشاورزی به فرصت با هوش مصنوعی

 

محمدرضا غفاری دبیر رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی صبح امروز در آئین افتتاح این رویداد که در سالن جلسات پژوهشکده بیوتکنولوژی برگزار شد، اظهار داشت؛ در حال حاضر یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که آینده کشاورزی را در جهان تغییر خواهد داد هوش مصنوعی در کشاورزی بوده است.

 

وی افزود: حجم وسیع از کلان داده ها و اطلاعات که در بخش های مختلف کشاورزی تولید می شود می توان گفت با هوش مصنوعی بوده است که خود انقلابی در بهره‌وری وتوسعه پایداری ایجاد کند.

 

غفاری با بیان اینکه هوش مصنوعی نقش کلیدی در پاسخ به چالش‌های پیش‌رو در بخش کشاورزی و حفظ امنیت غذایی دارد، عنوان کرد: برگزاری این رویداد برای گشودن درهای جدید در مسیر نوآوری و پیشرفت در شرایطی است که تغییرات اقلیمی و محدودیت منابع طبیعی روزبه‌روز سبب چالش های جدیدی می شود.

 

دبیر علمی رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی بیان کرد: بهره برداری از هوش مصنوعی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای بهره‌وری و کاهش مصرف منابع ایفا کند.

 

وی با بیان اینکه هدف برگزار کنندگان این رویداد تنها برگزاری یک گردهمایی علمی نیست؛ بلکه فرصتی برای شبکه‌سازی و ارتباط بین شرکتها و کشت و صنعت‌های پیشتاز و نوآور پیشرو‌ست، خاطرنشان کرد: این پژوهشگاه زمینه‌ای برای ایجاد یک شبکه قوی و مؤثر میان شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی در نظر گرفته است، افزود: این کار سبب شده تا دانش و تجربه‌ در شرکت ها و در بین نخبگان به اشتراک گذاشته شود تا بهتر بتوان از این فناوری استفاده شود.

 

وی با اشل ه به اینکه در این رویداد 65 شرکت فعال از سراسر کشور تمایل خود را برای شرکت در رویداد اعلام کرده اند، خاطرنشان کرد: هدف برگزار کنندگان این رویداد این بود که شرکت های پیشرویی انتخاب شوند که علاوه بر پتانسیل‌های فناورانه، قابلیت اجرایی‌سازی ایده‌های خود را نیز داشته باشند.

 

غفاری ادامه داد: این رویداد نقطه آغازی برای همکاری‌های نوآورانه بوده و می تواند چالش‌های کشاورزی کشور را به فرصت‌هایی برای پیشرفت تبدیل کند.

 

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz